از روزگاری که منابع انسانی تنها جذب و استخدام بوده است، عبور کرده ایم. درست است که هنوز هم در بسیاری از سازمان ها، همچنان بزرگترین چالش در منابع انسانی و به تبع مهم ترین فرایند، جذب و استخدام است، اما اگر به چرایی آن بیندیشیم، میبینیم یکی از دلایل مهم همین جذب و استخدام های پی در پی، خروج افراد از مجموعه به دلایل مختلف است. دلایلی اعم از حقوق و دستمزد، آموزش، احترام متقابل، چالش های ارتباطی میان افراد و ...

اگر به هریک از این موارد، به درستی و البته در زمان مناسب آن بپردازیم، دیگر نیاز نیست تمام توان و منابع خود را برای جذب و استخدام صرف کنیم. جذب و استخدام در حالت درست خود می بایست در راستای توسعه مجموعه و جایگزینی افراد با عملکرد پایین و یا افرادی باشد که توانایی های آنان با شغل و سمتی که دارند، تطابق ندارد و نه جایگزینی های پی در پی به دلیل خروج افراد.

نگاه تخصصی به منابع انسانی، همانند سایر تخصص های مورد نیاز در مجموعه، چیزی است که همه سازمان ها به آن نیاز دارند. پس چه سازمانی بزرگ و چه سازمانی کوچک باشیم، به همراهی تیم متخصص این حوزه نیازمند خواهیم بود. اما همیشه پای پول در میان است! داشتن تیم منابع انسانی حرفه ای داخلی، برای سازمان های بزرگ، امری توجیه پذیر است. اما برای یک سازمان کوچک یا متوسط چطور؟ داشتن تیم داخلی حرفه ای سرمایه های انسانی که بتواند تخصص لازم در تمامی حوزه ها را داشته باشد و بتواند به رشد و توسعه سازمان کمک کرده و استراتژی های مناسب با اهداف مالی و فرهنگی سازمان را پیاده سازی نماید، برای همه مجموعه ها مقرون به صرفه نیست و این موضوع، آغاز مسیر برون سپاری منابع انسانی برای بسیاری از سازمان هاست. 

در اینجا قصد داریم تا به دلایل و عواملی بپردازیم که برون سپاری منابع انسانی و توسعه سرمایه های انسانی را برای مجموعه های مختلف جذاب و توجیه پذیر می کند. پس با ما همراه باشید.

صرفه اقتصادی

برون سپاری منابع انسانی به شرکت ها این امکان را می دهد که هزینه ها را کاهش دهید در حالی که همچنان بر کسب و کار اصلی خود و مسئولیت های خود در قبال مشتری تمرکز دارید. شما می توانید در مقایسه با حفظ تمام وظایف منابع انسانی خود در داخل، تقریباً 20 تا 30 درصد صرفه جویی مالی را پیش بینی کنید. درحالیکه اطمینان خاطر دارید که این موضوع خللی در پیاده سازی تخصصی فرایندهای منابع انسانی برای شما ایجاد نمی کند و از هزینه های خروج و جذب و استخدام های پی در پی آینده نیز پیشگیری خواهد کرد.

کاهش ریسک ها و خطرات قانونی

در حوزه قوانین و مقررات منابع انسانی، شما نمی دانید که چه چیزی را نمی دانید! با برون سپاری منابع انسانی، می توانید به افرادی اعتماد کنید که بر منابع انسانی تمرکز دارند، می دانند که قوانین و مقررات چه زمانی تغییر می کنند، و اطمینان حاصل کنید که شرکت شما در معرض خطرات قانونی مرتبط با جذب و استخدام و شیوه نامه های جدید قرار نخواهد گرفت. شاید شنیده باشید یا دیده باشید که برخی شرکت ها، از ارائه قرارداد به همکاران ممانعت می کنند زیرا نگران هستند که این قرارداد در آینده و در زمان وقوع اختلاف بر علیه آنان به کار گرفته شود. اما خوب است بدانید که نداشتن قرارداد، برعلیه کارفرماست. تدوین درست انواع قراردادها، تعیین درست خط مشی ها و دستورالعمل ها در شرکت، نکات بسیار مهمی هستند که با حضور یک تیم حرفه ای و همراهی آنان، می توانند از ریسک های احتمالی کاسته و نگرانی های شما در این زمینه را کاهش داده و دغدغه های شما را رفع نمایند.

تمرکز بر کسب و کار

مجموعه های کوچک یا متوسط، اغلب متشکل از افرادی هستند که تخصص کافی در حوزه های مرتبط با آن کسب و کار را دارند و حضور شخص یا تیمی که به صورت ویژه بر روی توسعه سرمایه های انسانی، تمرکز داشته باشد، در این مجموعه کمتر دیده می شود. بنابراین شاهد هستیم که فعالیت هایی از جنس جذب و استخدام به صورت مقطعی و بنابر نیاز، بر عهده شخصی قرار می گیرد، برنامه های توسعه ای و مدیریت عملکرد به صورت پراکنده یا غیر اصولی انجام شده و یا نادیده گرفته می شوند. با برون سپاری منابع انسانی به شما این امکان داده می شود که در عین تمرکز بر کسب و کار خود، به صورت یکپارچه تمرکز بر منابع انسانی و توسعه سرمایه های انسانی خود را حفظ نمایید.

به روز بودن در توسعه سرمایه های انسانی

آیا افراد در مجموعه شما، مایل هستند رشد کنند اما جایگاه درست ایشان را نمی دانید یا آنها را آماده پذیرش سمت جدید نمی بینید و در عین حال نگران از دست دادنشان هستید؟ آیا در زمینه جذب و نگهداشت دچار اشکال شده اید زیرا حوزه کاری شما بسیار تخصصی است و افراد کمی را در شبکه خود برای جذب و استخدام می شناسید؟ آیا مطمئن نیستید که حقوق و مزایای در نظر گرفته شده در مجموعه شما امکان رقابت با بازار را دارد یا عادلانه است؟ آیا افرادی که جذب می کنید بدون اینکه دلیلش را بدانید به سرعت از مجموعه خارج می شوند؟ اینها چالش هایی است که با برون سپاری منابع انسانی و حضور تیم متخصص می توانند به راحتی حل شوند. تمرکز شما به درستی بر کسب و کارتان است و در راه تداوم و توسعه این کسب و کار می بایست به این موارد به کمک یک تیم متخصص حوزه توسعه سرمایه های انسانی پاسخ دهید که همواره در حال رصد راهکارهای به روز این حوزه هستند.

پیاده سازی قوانین درست داخلی

بهتر است بگوییم هر جمعی، قوانین و هنجارهای خاص خود را دارد. این موضوع در خصوص همه سازمان ها نیز صادق است. قوانین و مقررات برای حفظ منافع افراد وضع می شوند و نقش پیشگیرانه آنها در راستای حفظ این منافع است و نه ایجاد موانع برای افراد. ممکن است با مطالعه و بررسی مجموعه های دیگر، برخی از قوانین یا فرایندهای آنها را مایل باشید تا در مجموعه خود نیز پیاده سازی نمایید. از قوانین و فرایندهایی مانند پرداخت مساعده، ساعت حضور و دورکاری تا دورهمی های شرکت. اما آیا هرانچه در یک مجموعه دیگر به خوبی پیاده سازی شده است، تضمین کننده اجرای خوب و موفق آن در مجموعه شماست؟ این موضوعی است که باید با توجه به فرهنگ و هنجارهای شما به آن پاسخ داده شود و متخصصین منابع انسانی، می توانند در این مسیر بسیار به شما کمک نمایند.

همکارانی شادتر

تاکنون چندبار شنیده اید که همکاران مجموعه شما مایل هستند با شما گفتگو داشته باشند، اما فرصت نداشته اید؟ چندبار زمان خود را به جای تمرکز بر مشتری و کسب و کار صرف حل اختلافات داخلی نموده اید؟ حضور یک تیم متخصص منابع انسانی با توجه به این موضوعات و دغدغه های افراد شرکت، به شما این امکان را می دهد که این مسائل پیش از آنکه به شما برسد حل شوند و مواردی به شما ارجاع داده شود که نیازمند تصمیم گیری های شماست و بدین صورت زمان و فرصت بیشتری برای حتی جلسه های فیدبک با اعضای تیم داشته باشید. همچنین شیوه های استاندارد ارائه فیدبک و گفتگوهای موثر در سازمان پیاده سازی شوند که منجر به افزایش رضایت همگانی می گردد.

رشد کسب و کار

حتما این موضوع را شنیده اید که میزان رضایت مشتری، ارتباط مستقیم با میزان رضایت همکاران دارد. شما نمی توانید مجموعه ای ناراضی و مشتریانی راضی داشته باشید. برای جلب رضایت همکاران، می بایست به موارد و عوامل تاثیرگذار بر آنها توجه نمایید. جذب و استخدام مناسب و به موقع، توجه به موضوع پذیرش سازمانی، مدیریت عملکرد صحیح و متناسب با کسب و کار، پیاده سازی سیستم آموزش، پرداخت حقوق و دستمزد عادلانه و ... همگی از جمله مواردی هستند که بر میزان رضایت همکاران و رشد آنان و در نتیجه رشد کسب و کار شما کمک می کنند.

بهبود روابط داخلی

یکی از چالش ها و البته نکات بسیار مهم در منابع انسانی و توسعه سرمایه های انسانی، مدیریت ارتباطات داخلی است. چه چیزی را در چه زمانی باید به همه افراد اطلاع دهیم؟ شاید ساده به نظر برسد که تعطیلی یک روز شرکت به دلیل آلودگی هوا را از طریق پیامک یا گروه های داخلی، ساعت 11 شب به اطلاع افراد برسانیم. اما همین موضوع ساده، یعنی تغییر در برنامه روزانه افراد و به تبع آن، موضوع داغ گفتگوی روز بعد و حل چالش های افراد که تمرکز آنها بر کار را کاهش می دهد. درگیری لفظی دو همکار که می تواند موجب ایجاد جو ناخوشایند در یک تیم شود و ... افراد حرفه ای منابع انسانی می دانند که در برخورد با افراد، هیچ چیز پیش پا افتاده نیست و یک موضوع حل نشده کوچک می تواند به چالشی بزرگ در آینده تبدیل شود. یک اختلاف حل نشده بین همکاران یا مطلع شدن یک شخص نادرست در این زمینه چه تبعاتی می تواند در آینده داشته باشد. موضوع مدیریت ارتباطات افراد، مسئله ایست که می بایست به صورتی حرفه ای و همراه با خیرخواهی به آن پرداخته شود. پس نیازمند توجه تخصصی است.

 

برون سپاری منابع انسانی به یک تیم متخصص، نه تنها به شما این امکان را می دهد که از فرایندهای به روز و تخصصی این حوزه با هزینه ای به مراتب مقرون به صرفه بهره مند شوید، بلکه این فرایندها را منطبق با نیازها، درخواستها و اهداف مالی و فرهنگی مجموعه تان در اختیار شما قرار خواهد داد.